wat is een logistiek manager?

Als logistiek manager help je je werkgever om zijn voorraden op peil te houden en ervoor te zorgen dat hij genoeg grondstoffen heeft voor de productie. De verantwoordelijkheid om toezicht te houden op de inkoop en distributie van artikelen in een toeleveringsketen lijkt eenvoudig, maar omvat complexe processen. 

Als je bijvoorbeeld in een schoenenfabriek werkt, zorg je voor de inkoop van grondstoffen zoals stof, rubber en plastic. Deze zijn afkomstig van verschillende leveranciers en moeten volgens nauwkeurige schema's besteld worden om productievertragingen te voorkomen. Naast grondstoffen koop je ook verpakkingsmateriaal in, zoals dozen en etiketten.

wat doet een logistiek manager?

In de logistiek moet je een evenwicht vinden tussen kosten en baten. Als je bijvoorbeeld te veel grondstoffen bestelt om de transportkosten te minimaliseren, maak je magazijnkosten. Jouw rol als logistiek manager is het optimaliseren van de toeleveringsketen om ervoor te zorgen dat je werkgever heeft wat hij nodig heeft, in de juiste hoeveelheden en op het juiste moment om de kosten laag te houden. 

Deze functie omvat vele aspecten en daarom moet je als logistiek manager over een goede portie multitaskingvaardigheden beschikken. Je combineert namelijk verschillende taken en zorgt ervoor dat de supply chain-functies worden uitgevoerd.

Past werken als logistiek manager bij jouw organisatietalent? Ontdek hier welke competenties en kwalificaties je nodig hebt als logistiek manager.

bekijk alle jobs
1

het loon van een logistiek manager

Het gemiddelde loon van een logistiek manager in België €38.000 per jaar. Als je je carrière begint met minder dan een jaar ervaring, is het mediane salaris €28.500 per jaar. Het compensatiepakket neemt toe naarmate je meer ervaring hebt. Als je tot vijf jaar ervaring hebt, beginnen je verdiensten bij €34.000 per jaar. Logistiek managers met een geavanceerde opleiding en jarenlange ervaring verdienen meer dan €47.000 per jaar.

welke factoren beïnvloeden het loon van een logistiek manager?

Veel bedrijven zijn bereid meer te betalen voor ervaren logistiek managers vanwege hun waarde voor een organisatie. Bij supply chain management gaat het meestal om het ontwikkelen of toepassen van complexe strategieën die expertise vereisen. Je kunt een hoger compensatiepakket eisen als je meer dan vijf jaar ervaring hebt in supply chain functies. 

Je opleidingskwalificaties bepalen ook je salaris, aangezien de meeste werkgevers de voorkeur geven aan houders van een diploma. Naarmate je je academische kwalificaties verbetert, nemen ook de specifieke vaardigheden toe die waardevol kunnen zijn voor een onderneming. Je opleidingsniveau heeft dus zeker een invloed op je loon.

De industriesector en omvang van het bedrijf hebben ook invloed op je inkomen. De kans is groot dat je iets meer zult verdienen in productiebedrijven, omdat je daar inkomende en uitgaande logistieke functies vervult. In de detailhandel daarentegen zijn de logistieke functies echter hoofdzakelijk inkomend. 

Een bedrijf met onbeperkte middelen zal waarschijnlijk ook meer betalen dan middelgrote bedrijven met weinig logistieke functies. Uiteraard zal de grootte van de logistieke afdeling een invloed hebben op je loon, maar de werkdruk zal ook navenant zijn.

2

soorten logistiek managers

De belangrijkste soorten logistiek managers zijn: inbound/inkomend logistiek manager en manager outbound/uitgaande logistiek.

  • inbound/inkomend logistiek manager: als logistiek manager kan je enige focus liggen op de inkomende stroom van middelen die nodig zijn om producten of diensten te produceren. Je verantwoordelijkheden bij inkomende logistiek zijn het beheren van de voorraden van leveranciers en ervoor zorgen dat transportschema's zijn afgestemd op productieschema's om vertragingen te voorkomen.
  • manager outbound/uitgaande logistiek: als manager uitgaande logistiek richt je je op het op tijd leveren van producten aan consumenten. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat de afgewerkte producten op tijd worden verpakt en verzonden om te voldoen aan de leveringsschema's van klanten. Je houdt ook de voorraad in magazijnen bij.

In productiebedrijven zal je vaak beide taken combineren. Je beheert inkomende voorraden en onderhandelt logistieke prijzen met leveranciers. Aan de andere kant wordt jouw bedrijf leverancier nadat het product geproduceerd wordt en bij de volgende afnemer of detailhandel moet terechtkomen.

manliga arbetare i logistikmiljö
manliga arbetare i logistikmiljö
3

werken als een logistiek manager

Logistiek managers zijn verantwoordelijk voor het organiseren van de levering en opslag van verschillende goederen in een bedrijf. Je beheert ook de inventaris, onderhandelt over contracten met leveranciers en zorgt ervoor dat je je aan inkoopbudgetten houdt.

4

opleiding en vaardigheden

  • opleidingen bachelor: in België zijn er tal van hogescholen die een opleiding logistiek manager of supply chain manager aanbieden. Een bachelordiploma zal zich eerder concentreren op de praktijkgerichte kant van de job.
  • opleidingen master: wil je graag een universitaire opleiding volgen met het oog op een job in de logistiek? Vaak wordt eerst gekozen voor een algemene opleiding als ingenieurswetenschappen, als afstudeerrichting kan je dan specifiek mobiliteit en supply chain kiezen. België heeft één van de belangrijkste havens in België, het is dan ook niet verwonderlijk dat je aan de Universiteit van Antwerpen een master in maritiem en logistiek management kan volgen.
  • business school: ook aan de business school kan je een executive master volgen die je klaarstoomt voor een verdere uitdieping van je job als logistiek manager. Dit type opleidingen wordt echter pas aangeraden wanneer je reeds een aantal jaren ervaring hebt in een soortgelijke job.

competenties en eigenschappen van logistiek managers

Een logistiek manager zal de volgende vaardigheden waardevol vinden:

  • probleemoplossende vaardigheden: als hoofd van het logistieke team heb je te maken met meerdere uitdagingen, van dagelijkse leveringsdetails tot verzendbeperkingen en een tekort aan opslagruimte. Uitzonderlijke probleemoplossende vaardigheden helpen je om vertragingen in evenwicht te brengen en ervoor te zorgen dat complicaties worden aangepakt voordat ze de hele toeleveringsketen beïnvloeden. 
  • organisatorische vaardigheden: als logistiek manager heb je organisatorische vaardigheden nodig om leveringsschema's en voorraadlijsten bij te houden. Gedetailleerde gegevens en rapporten over magazijnactiviteiten maken je werk beheersbaar omdat je de gegevens als referentiepunten kunt gebruiken.
  • flexibiliteit: soms lopen logistieke activiteiten niet volgens de planning en is het jouw taak om ervoor te zorgen dat de vertraging geen invloed heeft op andere logistieke gebeurtenissen. Flexibiliteit helpt je om je aan te passen aan veranderende situaties en je plannen te herzien.
  • leiderschapsvaardigheden: als logistiek manager ben je een leider en moet je je team inspireren en motiveren. Het is ook cruciaal om de waarde van elke werknemer te begrijpen om ervoor te zorgen dat je hun vaardigheden op de juiste manier gebruikt.
5

FAQ

Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over logistiek manager.

thank you for subscribing to your personalised job alerts.