wat is een social media manager?

Een social media manager beheert het social media marketingteam van een bedrijf om meer bezoekers aan te trekken en spreekt deze aan door middel van posts en andere content. Afhankelijk van de omvang van de onderneming word je geholpen door een marketingteam om sociale campagnes op te zetten. Je belangrijkste taak? Strategieën ontwikkelen voor de sociale mediaplatforms van het bedrijf en toezicht houden op de manier waarop het team die strategieën toepast. Daarbij houd je rekening met de prestaties van de sociale mediaplatforms met behulp van analytics en data.

Social media managers werken vaak intern voor een werkgever en zijn in dat geval verantwoordelijk voor het complete takenpakket. Deze specialist focust zich dan ook op de unieke troeven van het merk of bedrijf en gebruikt zijn of haar vaardigheden om de omzet te verhogen en de band tussen merk en klant te versterken. De social media manager rapporteert de resultaten van gebruikte campagnes altijd aan een marketing manager.

Je kan als social media manager ook marketing voeren voor verschillende klanten. In dat geval evalueer je de verschillende strategieën en help je je klanten bij het ontwikkelen van nieuwe manieren om de consument aan te spreken. Als je voor meerdere klanten aan de slag gaat, brainstorm je ideeën en beheer je het marketingteam. Bij kleinschalige projecten houd je je dan weer vooral bezig met het in de realiteit omzetten van de strategieën die door het team werden ontwikkeld.

Zou een job in de marketingsector wel iets voor jou zijn en denk je dat je er met jouw creativiteit en schrijftalent een succesvolle carrière van kunt maken? Hieronder gaan we dieper in op de vaardigheden, opleidingen, het takenpakket en het loon van een social media manager.

bekijk alle jobs
1

het loon van een social media manager

Een social media manager in België verdient gemiddeld €32.100 bruto per jaar. In de meeste gevallen ligt het jaarloon tussen de €25.500 en €39.700 bruto. Houd er rekening mee dat het aantal jaren ervaring dat je hebt grotendeels bepaalt hoeveel je precies verdient. Daarbij krijgen social media managers in sommige gevallen een aanvullende vergoeding.

2

soorten social media managers

Social media managers beheren verschillende platforms of specialiseren zich in één platform. Tot de meest voorkomende specialisaties behoren:

  • sociaal netwerkbeheer: de social media manager kan zich specialiseren in sociale netwerken als Facebook, LinkedIn en Twitter, die klanten digitaal verbinden met bedrijven en merken. Dergelijke platforms verbeteren de vindbaarheid van het bedrijf, dragen bij aan de naamsbekendheid en zorgen ook voor meer online bezoekers en klanten.
  • media sharing networks: social media managers beheren alle content die gedeeld wordt via apps als Snapchat, Instagram en YouTube. (Audio)visuele content die gedeeld wordt, draagt sterk bij aan het verhogen van het aantal bezoekers en de naambekendheid van een merk.
  • contentcreatie: een social media manager is zelf vaak niet verantwoordelijk voor de content. Wel stuur je doorgaans contentspecialisten aan, zodat de socials voorzien worden van een constante stroom aan hoogwaardige en relevante content.
social media manager
social media manager
3

werken als social media manager

Om het te maken als social media manager moet je creatief zijn, maar ook een oog hebben voor design, zodat je beelden en video's kunt gebruiken om de aandacht van de klant te trekken en te houden. Daarbij is deze specialist erg goed in plannen. Hieronder gaan we dieper in op het dagelijkse takenpakket van de social media manager.

4

opleidingen en vaardigheden

In België bestaan er heel wat officiële instanties om social media manager te worden, maar je kunt je ook laten opleiden bij externe organisaties. Goede voorbeelden zijn NHA, Artevelde Hogeschool en meer.

Wil je liever een avondopleiding volgen tot social media manager, bijvoorbeeld omdat je nog een andere job hebt maar uiteindelijk wilt omscholen? Dan is Syntra een goede optie. Tot het aanbod aan opleidingen behoort onder andere social media consultant, waarbij je ingaat op een aantal modules:

  • sociale media landschap
  • content creation
  • copywriting voor social media
  • social advertising
  • monitoring
  • GDPR (privacy en wetgeving)

Het CVA (Centrum voor Avondonderwijs) is eveneens een betrouwbare instelling om je naschools of buiten de werkuren te laten opleiden tot sociale media manager.

competenties en eigenschappen van social media managers

Wil je succesvol worden als social media manager? Dan moet je gewoon over onderstaande vaardigheden en talenten beschikken:

  • schrijftalent: als social media manager moeten de woorden als het ware uit je digitale pen vloeien om consumenten op de juiste manier te kunnen aanspreken op sociale mediaplatforms. Enkel zo maak je echt een connectie met het publiek. Naast het schrijven van captions en titels houd je je ook bezig met het aanpassen van de teksten van het content creation team.
  • creativiteit: de social media manager zorgt er op een creatieve manier voor dat het publiek geïnteresseerd blijft. Je maakt gebruik van beelden en andere visuele elementen om opvallende en originele posts te creëren.
  • flexibiliteit: social media managers passen zich moeiteloos aan de steeds veranderende wereld van de sociale media aan. Als videocontent bijvoorbeeld plots populairder wordt dan geschreven posts, pas je je sociale mediastrategie aan om geen volgers te verliezen.
5

FAQ

Hier vind je een antwoord op de meestgestelde vragen over social media managers:

thank you for subscribing to your personalised job alerts.